Self Service: Zelf Boekhouden met een coach 10 keer slimmer!

Zelf Boekhouden voor ZZP met een coach dat is de Self Service van Administratiekantoor Zaaijer. Wil je zelf zo goed en voordelig je administratie doen? Dat kan met het Self Service pakket. Lees hier hoe het werkt.

Zelf Boekhouden ZZP

Als je een eigen bedrijf hebt, ben je verplicht een administratie bij te houden. Je kunt dit op grofweg twee manieren doen: zelf of uitbesteden. Allebei hebben ze voor en nadelen. Er is ook een tussenweg. Zelf je administratie doen met hulp van een coach. Je doet zo veel mogelijk zelf, maar kom je er niet uit dan kun je om hulp vragen. Wil je weten hoe je een bepaalde boeking het best kan doen? Hier kun je advies voor krijgen.

Hoe werkt Self Service?

Het self service pakket bestaat uit het boekhoudpakket E-Boekhouden en WeFact. Met deze pakketten ga je zelf boekhouden. Je betaald alleen voor de software. Wil je aanvullende ondersteuning? Die wordt apart in rekening gebracht.

 

Welke ondersteuning kan Administratiekantoor Zaaijer Bieden?

In principe kan Administratiekantoor Zaaijer je ondersteunen met alle administratieve handelingen. Dit kan bijvoorbeeld wanneer je het erg druk hebt en de administratie erbij in schiet. Denk bijvoorbeeld aan de BTW aangifte die nog moet worden gedaan. Opeens krijg je een grote spoedklus binnen. Hierdoor heb je geen tijd voor de aangifte. Dit kun je dan aan ons uitbesteden. Zo wordt de BTW aangifte op tijd ingediend en kun jij werken aan je klus. Zo voorkom je boetes bij de belastingdienst.

Dit zijn de diensten waar je gebruik van kunt maken:

Opzetten van de Administratie

Wil je zelf boekhouden? Het eerste wat je moet doen is een administratie opzetten. Dit is een lastige klus als je weinig ervaring met boekhouden hebt.Het goed opzetten van je administratie is belangrijk als je gebruik wilt maken van de mogelijkheden die een goed boekhoudpakket biedt.  Denk aan het inrichten van je grootboekschema, bankkoppeling en het richten van je BTW module. Wil je zelf boekhouden? Laat dan je administratie opzetten door de professional.

Zelf boekhouden met een Coach

Wil je zoveel mogelijk zelf boekhouden? Heb je vragen hoe je bepaalde boekingen moet maken? Loop je tegen een boekhoudkundig probleem aan? Als je vragen hebt, kun je die bij ons stellen. Wij kijken mee in je boekhouding en geven je advies hoe je het probleem oplost. Zo ben je altijd verzekerd van een correcte administratie. Voor een vast bedrag per kwartaal beantwoorden we je al je administratieve vragen.

Het boeken en verwerken van facturen

Zelf boekhouden is het zelf verwerken van facturen. Dit is de basis van een administratie. Heb je hier even geen tijd voor en heb je een achterstand opgelopen? Geen nood! Wij helpen je graag bij het wegwerken van je achterstand. Bij de self service kun je hierbij geholpen worden. Geef aan wat je geboekt wilt hebben en zet het digitaal klaar. Het wordt voor je verwerkt op het afgesproken tijdstip.

Verwerken van bankafschriften

Door de bankkoppeling is het makkelijk je afschriften te verwerken. Heb je hier een achterstand? Daar kunnen we je bij helpen. Je achterstand wordt zo snel als mogelijk weggewerkt.

Bijwerken vaste activa

Heb je een investering gedaan en wil je dit in je boekhouding verwerken? Dat kan met behulp van de activamodule. Hiermee bereken je de afschrijvingskosten van je investering. Maandelijks wordt dit geboekt. We helpen je graag bij het instellen en bijwerken van je activa. Dit kan een lastige administratieve klus zijn. Laat de professional je hiermee helpen.

BTW Aangifte

Een terugkerend ritueel is de BTW aangifte. Dit kun je aan ons uitbesteden. Zo zorg je ervoor dat je op tijd je BTW aangifte indiend bij de belastingdienst.

Inkomstenbelasting Aangifte

Veel kleine ondernemers vinden het lastig zelf de inkomstenbelasting aangifte te doen. Dit kunnen we voor je verzorgen. Als het tijd is voor je aangifte, dan zullen we je vragen of je dit zelf wilt doen of dat je dit uitbesteed.

administratiekantoor lelystad

Welke Functies heeft Self Service?

Standaard zit in Self Service de volgende functies:

Eenvoudige Invoerschermen

Het zelf boekhouden gaat makkelijk dankzij de eenvoudige invoerschermen. Voer zelf je bonnetjes en facturen in. Doe dit regelmatig. Zo hou je financieel overzicht.

Scan en Herken functies

Het invoeren van facturen en bonnetjes gaat nog makkelijker met de scan en herken functie. Veel gegevens worden door deze techniek al herkend en ingevuld op de juiste plek. Denk aan gegevens van de leverancier, bedragen en betaaltermijnen.

Bankkoppelingen

Als je betalingen doet of ontvangt moeten die ook worden verwerkt. Dit gaat het handigst met de bankkoppeling. Je laad het dagafschrift automatisch in bij het boekhoudpakket. Vervolgens gaat de slimme software kijken waar wat bijhoort. Alleen wat het systeem niet herkend, moet je nog zelf boeken. Aangezien het systeem zelf lerend is, zal dit steeds minder worden. Dit werkt met ABNAMRO, Rabobank, ING Bank, Bunq, KNAB en Triodos bank. Met andere banken is er de mogelijkheid een bestand van het dagafschrift up te loaden.

BTW aangiftes

De meeste ondernemers moeten ieder kwartaal BTW aangifte doen. Met de BTW module is dit zo geregeld. Bij een goed ingeregelde administratie wordt bij het boeken van de factuur al bepaald hoe dit moet worden verwerkt in de btw aangifte. Als na controle blijkt dat alles goed is geboekt, dan stuur je de aangifte rechtstreeks vanuit E-Boekhouden naar de belastingdienst. Hiervoor heb je geen eigen PKI overheidscertificaat voor nodig. Zo wordt zelf boekhouden nog eenvoudiger.

ICP aangifte

Doe je zaken in andere EU landen? Dan heb je te maken met de ICP aangifte. Deze kun je ook vanuit het pakket versturen. Zorg ervoor dat je alle gegevens van je internationale klanten kloppen. Zeker de BTW nummers. Wanneer je dit goed hebt geregeld, is de ICP aangifte zo gemaakt. Ook deze kun uit het pakket naar de belastingdienst sturen.

Betaalbestanden

Zelf boekhouden is ook zelf betalingen verrichten. Door het gebruik van betaalbestanden kun je al de betaalgegevens vanuit het pakket sturen naar je bank. Zo is het overtikken van bedragen verleden tijd. Het gebruik van betaalbestanden zorgt ervoor dat je je betalingen soepel afhandelt.

Uitgebreide Rapportage Mogelijkheden

Je wilt natuurlijk weten hoe je ervoor staat. Dit kan met de rapporteren die al aanwezig zijn. Denk aan de openstaande posten lijst, balans en resultatenrekening. Er zijn koppelingen mogelijk met externe software en na je kunt je gegevens exporteren naar excel.

Gebroken Boekjaar

Het wordt niet veel gebruikt, maar het kan. Als je bedrijf gebruik maakt van een gebroken boekjaar kan dit in de administratie worden aangemaakt.

Zelf Boekhouden

Vaste Activa met automatisch afschrijven

Investeer je in bedrijfsmiddelen dan verwerk je dat in je boekhouding als vaste activa. Het berekenen van de afschrijving is een lastige klus. Niet als je gebruik maakt van automatisch afschrijven. Je voert de gegevens in en de computer berekent de afschrijving. Deze wordt dan geboekt in de betreffende periode.

Kostenplaatsen

Als je bepaalde kosten wilt toerekenen aan een bepaalde afdeling, kun je gebruik maken van kostenplaatsen.

Beginbalans

Zelf boekhouden start met het invoeren van een beginbalans. Stap je over van een ander boekhoudpakket dan kun je dit hier invullen. Het is mogelijk dit achteraf nog te wijzigen.

Rekeningschema

Maak gebruik van de standaard grootboekschema’s of maak er zelf een die past bij je behoeften. Zo kun je zelf boekhouden op je eigen manier.

Budgetten

Ga met behulp van budgetten na of je je doelstellingen realiseert. Op grootboekrekening niveau kun je bijhouden hoeveel kosten je maakt. Als je dit vergelijkt met de werkelijk gemaakte kosten, vergroot je het inzicht in je administratie. Een beter inzicht zorgt ervoor dat je weet waar je kansen liggen. Dit helpt je bedrijf vooruit.

Periodes Afsluiten

Wanneer je alles hebt geboekt, kun je de periode afsluiten. Hiermee voorkom je dat je per ongeluk nog een boeking maakt in een periode die al is voltooid.

Relatiebeheer

Relatiebeheer is erg belangrijk bij het zelf boekhouden. Met deze functie kun je de gegevens van je klanten en leveranciers bijhouden. Je kunt zoveel relaties als nodig is aanmaken. Met de Kamer van Koophandel koppeling kun je de gegevens van zakelijke relaties eenvoudig opzoeken.

Relaties importeren

Heb je al een lijst met klanten en wil je die in je boekhouding zetten zonder overtypen? Dat kan met de import functie. Dit kan met bestanden in excel en CSV formaat.

Facturen versturen in Eigen Huisstijl

Verstuur je facturen naar je klanten in je eigen huisstijl. Zo kun je een eigen uitstraling geven aan de verstuurde facturen. Als je een huisstijl hebt, helpen we je bij het opzetten van een factuur lay-out in je eigen huisstijl.

Eigen Logo

Een belangrijk onderdeel van je huisstijl is je eigen logo. Je eigen logo kun je op de factuur kwijt.

verkoopfacturen zelf boekhouden

Facturen versturen in verschillende talen

Het is mogelijk verschillende huisstijlen toe te passen. Zo kun je bijvoorbeeld facturen in verschillende talen opstellen.

Abonnementen aanmaken en beheren

Werk je met abonnementen of heb je vaste bedragen die periodiek terugkeren? Dan kun je gebruik maken van de abonnementsmodule. Je stelt voor je klant wanneer, welk produkt en periode en de factuur wordt automatisch op een vooraf ingesteld tijdstip verstuurd.

Offertes Versturen

Verstuur offertes naar je klanten. Laat je klant de offerte digitaal ondertekenen. Stuur vervolgens de factuur op basis van de offerte naar de klant. Zo heb je een belangrijk deel van je verkoopadministratie geautomatiseerd.

Betalingsherinneringen

Verstuur je betalingsherinneringen automatisch naar je debiteur bij een te late betaling. Stel het tijdstip in wanneer je een herinnering wilt versturen en het systeem stuurt de herinnering op het vastgelegde tijdstip naar je debiteur.

Betalingen ontvangen met IDEAL

Als je facturen verstuurd via email dan kun je hier een betaallink aan koppelen. Zo kan de klant betalen met IDEAL.  Als je deze mogelijkheid aanbiedt, gaan je klanten sneller betalen. Gebleken is dat een klant gemiddeld vier dagen eerder betaald wanneer er gebruik kan worden gemaakt van IDEAL.

Automatische Incasso’s

Met automatische incasso help je je klant op tijd te betalen. Dit is ook mogelijk. Je moet wel een incasso contract hebben. Die kun je aanvragen bij je bank.

Uitleg hulp en support?

Wil je op weg geholpen worden en heb je hulp nodig bij het inrichten van de administratie? Dat kan! Wij helpen je op weg en starten je administratie op. We helpen je met het inrichten van je grootboekschema. Dan maken we een bankkoppeling. Kun je gelijk je afschriften automatisch verwerken. Vervolgens richten we je huisstijl van je facturen in. Kun je gelijk je werk in rekening brengen bij je klant. Als dit geregeld is, ga je verder zelf boekhouden. Je zult zien wanneer je boekhouding goed is ingericht je minder tijd kwijt bent met je administratie. Dit is pure winst.

zelf boekhouden

Veel vragen kun je online vinden. Bijvoorbeeld hier op de wefact site en als je meer over de functies van E-Boekhouden wilt weten lees hier meer. Als er andere vragen zijn kun je contact opnemen.